lördag 26 februari 2011

Läses nedifrån och upp

Äldste sonen som 14-åring i Grekland.

Kära vänner!
Här är en blogg med lite längre inlägg, inlägg som på ett sätt sitter ihop och som tillkommit under och efter några somrar i Grekland.
Inläggen läses med fördel, om man läser alla i ett svep, nedifrån och upp.
De äldsta först, helt enkelt.

Grekland är ett land som jag för första gången besökte som 14-åring tillsammans med min vän Mia och hennes föräldrar, genom en charterresa från direkt Borlänge till Rhodos.
Därefter har det blivit ett 30-40-tal resor till samma land.
Charterresor till en början därefter båtluffar som inletts med tågluffar genom Europa.
Genom forna Jugoslavien eller genom Italien. Som ung, 18-25 år.

Sen kom barnen och de halkade liksom bara med.
Jag tror att yngsta dottern, som är 14 år i dag, varit med på minst tio resor till Grekland. Och i sommar är det dags igen.
Ett optimalt grekår innehåller för mig en månad på ute öarna, minst en weekend i Aten off season och dessutom grekstudier under tiden i Sverige och på kvällskursnivå.
Just nu pågår termin fem.

Jag pratar grekiska som en kratta, men det är kul.
Och får jag greker att skratta åt mig, åt mina ordval och mitt uttal så har jag uppnått något i livet.
Att roa.
Vilket jag hoppas även att jag gör här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar